Breaking News

Alex Flinn: Beastly - A szörnyszívű

Pár szó az alaptörténetről:
 
A Beastly egy young adult regény, amely tulajdonképpen A szépség és a szörnyeteg modern verziója. Adott Kyle Kingbury, egy híresség fia, aki emellett még gazdag, jóképű és népszerű is. Épp bálkirálynak választanák, amikor egy lány, Kendra, akiről kiderül, hogy boszorkány, megátkozza őt. (Persze a dolog ennél összetettebb, nem csak simán megátkozza, de azt, hogy miért, olvassátok el! :D) Két évet kap, hogy megtalálja a lányt, aki csúf külseje ellenére - merthogy közben klasszikus szőrös-karmos szörnyeteggé változik - képes szeretni, és ő is viszontszereti őt, vagy különben örökre csúnya marad. Kap egy tükröt, amin keresztül figyelheti a világot. Mindez New Yorkban, a jelenben.

Véleményem ömlesztve:

Először is szeretném leszögezni, hogy én imádom, ha valaki mesét modernizál. Akár filmben, akár könyvben. A Beastly-t azonban különösen szerettem, angolul és magyarul is elolvastam. Nagyon tetszett benne, ahogy a klasszikus mesei elemeket (tükör, rózsa) ötvözi a modern kor szüleményeivel. Alex Flinn a mese rengeteg verzióját elolvasta, és nem csak az egyiket használta fel, hanem mindenhonnan kiragadta azt a részletet, ami tetszett neki. Így még a Disney féle verzióból is visszaköszönnek dolgok, pl. a második részbeli karácsonyozás stb. 

Kyle az elvarázsolt szolgák helyett kap egy házvezetőnőt (Kanna mama :D) és egy vak házi tanárt (gyertyatartó) kap, megpróbálkozik a netes társkereséssel, belép egy chatszobába, ahol az elvarázsolt hősöknek adnak tanácsokat. (Itt olyan szereplők vannak, mint a békakirályfi vagy a kis hableány.) Ezeket a chates beszélgetéseket az egyes fejezetek elején találjuk, és én személy szerint minden szavukat imádtam. (Mr. Anderson vezeti őket... Hm... Andersen. xD)

A rózsa motívum folyamatosan visszaköszön, és nekem ez kifejezetten tetszett. Először a könyv elején a bálban, még az átok előtt, aztán Kyle a kertészkedéshez menekül a szenvedés elől, aztán a rózsáival (is) hódítja meg a lányt, a Shakespeare szonett pedig mindent vitt.

A történet egyszerre klasszikus és modern, és bár nem mondom, hogy Nobel-díjas alkotás, de igazán szórakoztató, és ami még nagyon jó benne, hogy elég széles olvasóközönség élvezheti, az egészen kicsiktől kezdve a gyermeklelkű felnőttekig.


Pár szó a főbb szereplőkről:

Kyle ugye a főszereplő, nagyon sokat nem szeretnék írni róla, mert a történet magáért beszél. Az elején egy igazi bunkó, nagyképű gimnazista nagymenő, de ahogy halad előre a történet, egyre emberibb, egyre szerethetőbb. Imádtam, hogy a rózsáihoz menekült az élete elől, imádtam az apjával szembeni sebezhetőségét, és azt, hogy végül mégis kiállt magáért. Nagyon megkedveltem a végére.

Lindy-t azért szerettem, mert bár sok szempontból tökéletes - szép, okos, szereti az apját stb. - elhittem, hogy létezik ilyen ember. Mert annyira azért mégsem szép, hiszen a könyv elején Kyle keresztülnéz rajta. Annyira azért mégsem szent, mint egy Disney hercegnő.

Kendra az én hősöm. Egyszerűen imádom. Nem akarok poént lelőni, szóval nem fejtem ki igazán, hogy miért, de látszódik rajta, hogy az átok ellenére csupa szív, és valóban segíteni akar.


Cím: Az angol címet imádtam. Visszaköszön benne a mese címe (ami ugye eredetileg The Beauty and the Beast), és azt is kifejezi, hogy ez most nem a lány, hanem a fiú szemszögéből fog játszódni végig. A magyar cím már kevésbé áll közel a szívemhez, de mivel jobbat én sem tudok... Én azért általában az angol címen emlegetem.

Kedvenc karakter: Kyle, Kendra

Legkevésbé tetsző karakter: -

Ami tetszett: Egyben az egész. De ha ki kell emelnem valamit, akkor három dolgot emelnék ki. Egyrészt nagyon tetszik, hogy elég sok idő telik el, tehát nem úgy történik az egész, hogy meglátja a lányt, megszereti és puff, hirtelen megváltozik. Vannak fokozatok, eltelik közben 2(!) év. Aztán nagyon tetszik a rózsa ilyen fontos szerepe, külön imádtam a Shakespeare szonettet, mert az a kedvencem közülük, és amikor megláttam a könyvben, el sem akartam hinni. Harmadrészt pedig imádtam a chatbeszélgetések az elején.

Ami nem tetszett: -

Kiknek ajánlom: Mindenkinek, aki szereti a szuperhősös történeteket, és akinek tetszett a film, mert ez annál sokkal jobb.

Borító: Nekem nagyon tetszik. Hozza a Vörös Pöttyös könyvektől megszokott fekete hátteret, és emellé a rózsa egyrészt nagyon kifejező szimbólum, másrészt köthető az eredeti A szépség és a szörnyeteg meséhez is, és mivel Kyle kötődik a rózsákhoz, tökéletesen illik a regényhez is. És az, hogy a rózsa szára gyakorlatilag az egyik betű egyik szára, és így az egész cím tüskés... Szerintem zseniális. :)

Amivel esetleg összekötném: Minden olyan regénnyel, ami valamilyen mese modernizálása, így Alex Flinn többi ilyen könyvével, az Éjféli bállal és még ezer más mesemodernizálással.

Filmverzió: Van neki, Alex Pettyfer és Vanessa Hudgens főszereplésével, Mary-Kate Olsen alakítja a boszorkányt. Nekem összességében tetszett, sok dolgot átírtak benne a könyvhöz képest, de külön-külön mindkettő jó, és így legalább mindkettőben van meglepetés. Külön tetszik az az ötlet, hogy nem ilyen szőrös-karmos szörnyeteg benne Kyle, hanem az egészet újragondolták, és egy ilyen kopasz-tetoválásos-sebhelyes "szörnyet" kreáltak. Ezzel még a mondanivalóhoz is hozzátettek, hiszen szőrös fenevadakkal ritkán fut össze az ember, viszont egy elsőre vadnak tűnő kopasz, kigyúrt, tetoválásos emberről kiderülhet, hogy a zord külső érző szívet rejt. :D
http://www.port.hu/beastly/pls/fi/films.film_page?i_film_id=118039 


Kiadó: Könyvmolyképző Kiadó

És egy kis extra. Készítettem hozzá könyvjelzőt: http://deszy-diary.blogspot.com/2011/05/jo-reggelt-konyvjelzo.html

Nincsenek megjegyzések